26 Aralık 2019 Perşembe

Benim Penceremden ‘’İstanbul Kanalı’’ Projesi;



Benim Penceremden ‘’İstanbul Kanalı’’ Projesi;
Projenin adı Türkçe dili kullanım kurallarına göre ‘’Kanal İstanbul’’ değil ‘’İstanbul Kanalı’’ olmalıdır. Bu açıklamadan sonra projenin anlatımını yaptığım araştırmalardan edindiğim bilimsel verilere göre yapmaya çalışacağım. İstişare, münazara, tartışma yetisini kaybettiğimizden olsa gerek algılar üzerine konuşmaya başladık. Raporlamaları pek kimsenin okumadığını da biliyorum. Yazıyı okumak istemeyenler için iki adet link paylaşıyorum.
1. İstanbul Boğazı’ndan yılda ortalama 50 bin gemi geçmektedir.
2. İstanbul Boğazı’ndan emniyetli gemi geçişi kapasitesi ise yılda 25.000 olarak hesaplanmaktadır.
3.İstanbul Boğazı’ndan;
• 1936’da Montrö anlaşması zamanı ortalama 3.000 gemi geçmiştir.
• 2050 projeksiyonunda 78.000 gemi geçmesi öngörülmektedir.
• 2070 projeksiyonunda 86.000 gemi geçmesi öngörülmektedir
4. Boğaz’da geçen gemilerin ortalama yüzde 20’si tehlikeli yük taşımaktadır.
5. Boğaz’da yılda ortalama 130 milyon ton tehlikeli yük taşınmaktadır.
Bu miktar, Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattının kapasitesinden 2 kat fazla kimyasal taşınması anlamına gelmektedir.
6. Boğaz’dan kimyasal madde taşıyan gemilerin herhangi bir kazaya karışması büyük zararlara sebep olabilmektedir.
Örneğin, 42.000 metreküplük asetilen patlamasının şiddeti;
• -ilk 6,9 km’de (çap) yıkıcı etki,
• -7,6 km’de (çap) insana zararlı etki,
• -10 km’lik (çap) mesafede ise canlı hayatına uzun vadede olumsuz etki edebilmektedir.
7. İstanbul Boğazı Gemi Kazaları
• -2016’da Karadeniz’den gelen kuru yük gemisi Sarayburnu açıklarında sahil güvenlik botu ile çarpıştı; 4 mürettebat hayatını kaybetti.
• -Nisan 2018’de 225 metre boyundaki dökme yük gemisi, Anadolu Hisarı’ndaki hekimbaşı Salih Efendi yalısına çarptı. (206,1 milyon TL tazminat)
• -1979'da 100 bin ton ham petrol taşıyan Romanya bayraklı tanker Independeta ve Yunan bayraklı kuru yük gemisi Evriyali çarpıştı.
• 43 mürettebat öldü.
• Yüzlerce ton ham petrol denize döküldü.
• Büyük bir çevre felaketi yaşandı.
• Kabataş̧ ve Kadıköy cephesine bakan evlerin camlarının tamamı patlamanın etkisiyle kırıldı.
• Patlamadan sonra deniz dibinde o bölgede yaşayan canlıların yaklaşık yüzde 96’sının yok olduğu tahmin ediliyor.
• Bu nedenle Boğaz’da uzun süre balık avcılığı yapılamadı.
• -1960’da Benzin yüklü Yugoslav tankeri Zoranic ile Yunan tankeri (World Harmony) çarpıştı. (20 ölü)
• -1966'da Rus bayraklı Kransky ve Lutsk tankerleri çarpıştı.
• -1991'de Lübnan bayraklı Rabinion ve Filipinler bayraklı Madonna Lily gemileri çarpıştı. (21.000 koyun telef oldu.)
• -1994 Nassia tankeri ile M/V Shipbroker çarpıştı.
• Dünya Denizcilik Tarihi’nin en büyük kazalarından biri.
• Nassia’dan sızan petrolün tetiklediği yangın 4 günde söndürülmüş ve bu kazada 29 mürettebattan 6’sı hayatını kaybetti.
• -2002'de Malta bayraklı Gotia Emirgan İskelesine çarptı.
8. Kanal İstanbul’un Sağlayacakları
• Keskin dönüşler ve sert akıntı bakımından Boğaz’a göre daha emniyetli seyir,
• Boğaz’daki trafik yükünün azaltılması,
• Boğaz’da tarihi dokunun korunması ve güvenliği,
• Can ve mal güvenliği,
• Yatay mimari ile modern yerleşim alanı,(ilk defa milli mimari için fırsat)
• İnşaat aşamasında 9 yıl süreyle 10 .000, işletme süresince 2500 istihdam.
• Yeni bir uluslararası suyolu ve yeni bir kent oluşturulması,
• Yıllık 5 milyar dolar gelir.
9. Sayılarla İstanbul Kanalı
- 7 Üniversite (Boğaziçi, ODTÜ, İTÜ, Gazi, Başkent, Atılım, Çankırı Üniversiteleri)
- 200’e yakın akademisyen/uzman,
- 33 bilim dalında çalışma
• Hidrolik
• Jeoloji
• Zemin Mekaniği
• Kaya Mekaniği
• Hidroloji, Yerüstü Havzaları
• Hidrojeoloji
• Hidrodinamik
• Su Kalitesi ve Sediment Araştırmaları
• Tsunami Analizi
• Deprem Analizi
• Gemi Trafik Analizi
• Trafik (Ulaşım) Yönetim Planı
• Gemi Navigasyonu Simülasyonu
• İşletme Modeli
• Dalga Modeli
• Heyelan Tespit ve Önlemi
• İnşaat Yönetimi
• Şehir Bölge Planlama, Sosyolojik Etki Değerlendirme
• Ekonomi
• Hukuk
• Arkeoloji
• Flora (Bitki) Fauna (Hayvan) Habitatı,
• Omurgasız Hayvanlar
• Sürüngenler
• Kuş Türleri
• Memeli Hayvanlar
• İç Su Balıkları
• Deniz Biyolojisi
• Ekoloji
• Endemik Ve Nadir Türler
• Sosyal Araştırmalar, Anketler
• Atık Yönetimi
• Kültürel Miras

• 97 Noktada Çevresel Ölçüm (ağır metal, toz, sediment, hidrolik vb.)
• 15 Noktada Gürültü ve Titreşim Ölçümü
• 17.000 Metre Sondaj (karada, denizde ve gölde)
• 8 Noktada Yeraltısuyu Akış Tespit Kuyusu
• 17 Noktada Hidrojeolojik Gözlem Kuyusu
• 57 Kurum ve Kuruluştan ÇED Görüşü ve Katılımı
• Türkiye ve Fransa’da Laboratuvar Deneyleri ve Simülasyonları
(Bütün veriler Cumhurbaşkanlığı iletişim ofisinden alınmıştır.)
10. Maliyet Kar Analizi ve Benim Zaviyemden Proje
• Proje bedeli 75 milyar TL ise
• Yılda 25.000 gemi İstanbul Kanalı’ndan geçse (Daha fazla geçer de neyse)
• Bu gemiler 2 gün sıra bekliyorlar. 2 gün bekledikleri için masraflarının 500.000 TL olduğu gerçeği var. Ki araştırdım gecikme, zamanında teslim, bozulma, asitsel ürünlerin tankı yıpratması vb konulardan dolayı daha fazla olabileceği söyleniyor.
• Yol kısalıyor, ortalama bir tanker gemi yakıt olarak 50.000 TL tasarruf ediyor.
• Bunu otoyol gibi düşünün, diğer yolda var ama para verip neden otoyoldan geçiyoruz.
• Geçiş Ücreti 100.000 TL olsa,yıllık gelir25.000*100,000=2.5 Milyar Tl.
• Sistem kendini 30 yılda amorti ediyor. Bu bir projenin amortismanı için uzun bir süre ama yan gelirleri, istihdamı, can güvenliği ve kültürel mirası koruma açısından da konu irdelendiğinde;
Bu bilgiler ışığında yapılması gerektiğinin faydalı olacağını düşünüyorum. Saygılarımla.
İsmail Ruhlukürkçü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder